5 жовтня 2017 року, у Всесвітній день учителя, щорічно по всій Україні, в країнах, де бував Григорій Сковорода, та в освітніх закладах проводяться Всеукраїнські Сковородинські навчання «Пізнай себе». Ми пишаємося тим, що в історії нашого краю окремою сторінкою виділяється Коврайський період. Саме з 1753 по 1759 роки у Ковраї Золотоніського району Сковорода навчав шести-семирічного Василька, сина місцевого поміщика Степана Томари. Тут було написано збірку «Сад божественних пісень», тут зароджувалися педагогічні ідеї та закладалися основи його філософії.
З нагоди відзначення 250- річчя від дня народження філософа, мислителя-мудреця, педагога, поета, композитора, музиканта, культурно-освітнього подвижника Григорія Савовича Сковороди в селі розпочалися роботи з облаштування пам’ятних місць, пов’язаних з перебуванням Сковороди в селі. В 1972 році на Кравцевій горі було закладено парк, встановлено погруддя філософа. В 1974 році окреслено межі природничо- історичного комплексу, а в 1994 році відкрито в школі літературний музей Григорія Сковороди.
25 грудня 2012 року загальноосвітньому місцевому навчальному закладу було присвоєно ім’я Григорія Сковороди. Це тільки надало сили для ще більш активної та творчої діяльності педагогічному та учнівському колективам. До відкриття Всеукраїнських Сковородинських навчань «Пізнай себе» їм було чим поділитися та про що розповісти.
Біля в’їздного знаку в село Коврай шановних гостей: старшого наукового співробітника Інституту інноваційних технологій та змісту освіти, кандидата історичних наук Івана Єрмакова, освітян Чорнобаївського району, Кловського Ліцею, Київської спеціалізованої школи № 47 імені Антона Макаренка зустрічали заступник голови Золотоніської районної ради Тетяна Гончаренко, сільський голова села Любов Юрко, начальник відділу освіти Валентина Денисенко, директор місцевого загальноосвітнього навчального закладу Людмила Різник, заступник директора з навчально- виховної роботи місцевої школи Валентина Гончаренко, вчитель історії України Юлія Різник, методист районного методичного кабінету відділу освіти Золотоніської РДА Андрій Логінов. Під час символічного пішого туристично-краєзнавчого маршруту «Коврайський світ Григорія Сковороди» гості довідалися про особливості педагогічної системи виховання мислителя-мудреця: проблемні запитання, метод опори на життєвий досвід ,діалогічну форму навчання, про єдність слова і діла, істини і доброчесності. Милували око Сковородинська діброва, Кам’яніста гірка, чарівні кущі троянд, де заховався лелека - за Григорієм Сковородою – це образ української людини- ідеал вихованості. А енергійні флешмоби , де поєдналися музика, поезія Сковороди та танок на патріотичну тему, у виконанні учнів Коврайського навчально-виховного комплексу імені Г. Сковороди – приклад творчої родзинки та громадянської позиції юного покоління. Адже виховна система закладу « Пізнай себе, свій край, свій народ» вже давно базується на філософських поглядах Григорія Савовича Сковороди. Під час реалізації діалогічного взаємозв’язку « учитель-учень» саме вчитель допомагає пробудити та виховати в серці дитини зародок духовності. Пізнати себе – це збагнути життєву програму своєї душі, а через себе – осягнути Світ, усвідомити своє місце у ньому. Літературний зразковий музей Григорія Сковороди допоміг учасникам всеукраїнських навчань ще раз доторкнутися до таємниці настанови культурно-освітнього сподвижника « Щасливий , кому вдалося знайти щасливе життя, але щасливіший той, хто вміє користуватися ним». Органічним продовженням розповіді про подвижницьке життя Григорія Савовича стала літературно-музична композиція «Той, в кого совість як чистий кришталь». Сковородинські навчання у Ковраї були спрямовані на обмін думками, методами, прийомами морально-світоглядного, природо- культуровідповідного вчення славетного філософа, педагога Григорія Сковороди щодо впровадження їх в навчально-виховний процес системи української освіти. Саме про це наголошували у своїх виступах методист з виховної роботи лабораторії виховної роботи КНЗ «Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради» Наталія Бугайчук; старший науковий співробітник Інституту інноваційних технологій і змісту освіти, кандидат історичних наук Іван Єрмаков; директор Кловського ліцею Інна Співакова; директор Київської спеціалізованої школи № 47 імені А.Макаренка Світлана Нетецька; заступник голови Золотоніської районної ради Тетяна Гончаренко; начальник відділу освіти Золотоніської РДА Валентина Денисенко; методист методичного кабінету відділу освіти Чорнобаївської РДА Марія Бондар; директор Кліщинського навчально-виховного комплексу імені Михайла Старицького Чорнобаївської районної ради Валентина Волошин. У своєму виступі «Будуймо храм серця у сучасній школі» Іван Єрмаков зазначив, що сьогодні Сковородинське вчення сприяє національно – патріотичному вихованню, цілком відповідає прийнятій Міністерством освіти і науки України « Концепції навчально-патріотичного виховання дітей та молоді» та « Стратегії національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016- 2020 роки». Презентація досвіду роботи Школи цінностей та філософського сприйняття світу Коврайського навчально-виховного комплексу імені Григорія Сковороди директором школи Людмилою Різник, заступником директора Валентиною Гончаренко, вчителем біології Любов Горошко переконливо довела, що інноваційна діяльність цього закладу з 2014 року, як дослідно-експериментального регіонального рівня, спирається також на ідеї Гуманної педагогіки, педагогіки кордоцентризму та добротворення, на діяльнісний підхід у вихованні. В рамках Всеукраїнського проекту «Сковорода – 300» у школі створено музей « Пам'ять», етнографічну кімнату «Світлиця», «Тарасову світлицю», відкриті нові експозиції музею, написано низку навчально-методичних посібників, засновано фестиваль «Де лібертате», а робота відзначена перемогами на Міжнародній виставці «Інноватика в сучасній освіті», на Міжнародному фестивалі педагогічних інновацій.
Приємно було відмітити, що саме ідеї Григорія Сковороди стосовно розвитку особистості знаходять своє втілення не тільки у Ковраї, але й у тріадах Школи життєтворчості Скородистицької загальноосвітньої школи І- ІІ ступенів (директор Світлана Кучман), народознавчій роботі Москаленківського навчально-виховного комплексу (директор Віра Кузько) на Чорнобаївщині, у інтенсивному вивченні іноземних мов у Кловському Ліцеї (директор Інна Співаковська), у Сковородинській світлиці Київської спеціалізованої школи № 47 (директор Світлана Нетецька) та інші.
Отже, сила педагогічних поглядів Сковороди – актуальна дотепер: в їх демократичності, народності, у вимозі до надання якісних освітніх послуг, у практичному діяльнісному підході.
|